papír kivágók   papír épület kivágók
vasúti épületmakettek
papírmakettek
 
 

hírek, kezdőlap

makettek

rendelés

galéria

cikkek, leírások

bemutatkozás

elérhetőség

 
 

látogatók
száma:

 
 

HARMADOSZTÁLYÚ MAKETT ÉPÍTÉSÉNEK LEÍRÁSA

Köszönet Sándor Antalnak, hogy tesztelte/véleményezte a HÉV harmadosztályú állomás makett kivágót! Az alábbiakban változatlan formában teszem közzé a leírását. A leírásban lévő képek kattintással nagyíthatók!

Mielőtt hozzákezdenénk az építéshez

Mielőtt hozzákezdenénk az építéshez, szánjunk pár percet arra, hogy átolvassuk, áttanulmányozzuk a füzetet. A készítő munkája igazán megérdemel ennyi figyelmet. Maga az épület minden további nélkül megépíthető a füzetben lévő alkotórészek kivágásával és összeragasztásával, azaz a következőkben leírt dolgokat nem mindenben szükséges követni. A kivágható elemek kidolgozottsága, mérethelyességük, a felületek strukturáltsága igazi maketté teszi ezt a látszólag egyszerű kivágót.

Az építéshez ragasztót, (Technokol Rapid, de természetesen más általános célú ragasztót is választhatunk. Ügyeljünk arra, hogy bizonyos ragasztók oldhatják a nyomtatott színes részeket.) TESA ragasztószalagot, kétoldalú ragasztót, acélvonalzót, vékony faléceket, különböző vastagságú kartonlapokat, szikéket és ollókat használtam fel (1. kép).

     
1. kép   2. kép   3. kép   4. kép

Magát az épületet pedig 1mm (az alaphoz), 1,5mm (a lépcsőkhöz) és 2,5mm (falak, tető) vastag kartonlapokkal merevítettem. Ha ezt a megoldást választjuk, ügyeljünk a pontos méretekre. Vegyük figyelembe a karton vastagságát, a ragasztófelületeket az oldalfalak leszabásánál. Ha pontosan dolgozunk a karton "épület" illeszkedni fog a helyére és nem szükséges az oldalfalakat hozzá ragasztani.

Először összeállítottam a kartonból leszabott falakat, majd TESA-val rögzítettem őket egymáshoz (2. kép). Ezt követően kivágtam a főfalakat tartalmazó nyomatokat (3-4. kép). Az útmutatóban található leírás szerint a hajtási vonalakat hátulról bekarcoltam, majd a ragasztandó felületeket meghajtottam (5. kép). Ha rendelkezésünkre áll ehhez a művelethez használhatunk világítóasztalt, ha nincs, ott az ablak.

   
5. kép   6. kép   7. kép

Következő lépésként a főfalakat összeragasztottam, majd a kartonmerevítést a helyére csúsztattam (6. kép). (Itt, ha szükséges, akkor könnyedén szét tudjuk még szedni a belső merevítést, hisz csak ragasztószalag tartja össze őket, és vágni az oldalfalakból.)

A félkész épületet merevítettem a sarkokba ragasztott összesen nyolc, háromszög alakú elemmel (7. kép). Pár perces szünetet követően, addig szárad a ragasztás, lehet folytatni az építést.

A legnehezebb feladat a kváderkövek, a körbefutó vízszintes osztópárkányok kivágása, ám ez ad igazi plasztikusságot a kész épületnek. (Ezek egyébként elhagyhatóak, hisz rá vannak nyomtatva a falakra.) Itt szikét, acélvonalzót és éles papírvágó ollót használjunk és igyekezzünk a lehető legpontosabban vágni (8-10. kép).

   
8. kép   9. kép   10. kép

Munka közben tartsunk kisebb szüneteket és többször mossunk kezet. A kész, kivágott elemeket ragasszuk a helyükre. A sarokelemek felragasztása előtt végezzünk szárazpróbát és csak ezt követően kenjük meg a hátukat ragasztóval majd illesszük őket a helyükre.

Következik a tető. Mivel ez egy bonyolult, több egymáshoz közeli hajtást igénylő darab, figyeljünk rá mit, hol vágunk, illetve hajtunk.

A kartonmerevítés egyik oldalát bevontam kétoldalú ragasztószalaggal (12-15. kép). Ennek az volt a célja, hogy ne kelljen ekkora felületet ragasztóval megkenni, ami esetleg átáztatja a papírt és hullámos vagy épp foltos lesz a végeredmény.

     
12. kép   13. kép   14. kép   15. kép

Mivel épületünket leggyakrabban madártávlatból látjuk, a tető pontos kidolgozása nagyon fontos. A beragasztott merevítőket megkentem ragasztóval majd az előzőleg meghajlított tetőrészeket ráragasztottam (16. kép). Ezt követően az egészet letakartam egy sima falappal majd pár percre lesúlyoztam néhány vastagabb könyvvel.

Következett a tető helyre illesztése. Természetesen előbb itt is érdemes szárazpróbát tartani, s ha szükséges még tudunk alakítani az épületen. A főfalakon lévő ragasztófelületeket megkentem majd a tetőt egy határozott mozdulattal a helyére illesztettem. (Mindenképp a tetőt ragasszuk fel először, s csak azután az alapot, hisz így van lehetőség a félkész épületbe benyúlni és lesimítani a ragasztós felületeket.) Ismét a már említett könyvekhez fordultam, s középen szétnyitva óvatosan a tetőre helyeztem őket.

Megfelelő idejű száradást követően már csak a kémények elkészítése és helyükre ragasztása maradt a tető befejezéséhez. A kéményeket 4X4, illetve 6X6mm-es fenyőléc darabokkal merevítettem az összeállítás során. Ragasztásukkor ujjal rövid ideig lefelé nyomva kell őket tartani, biztosítva a függőleges helyzetüket (17-18. kép). Ügyeljünk rá melyik kéményt hová ragasszuk! A fa betét célja, ha később el kívánjuk készíteni az itt-ott még látható kéménytoldatot – az eredeti épületeken öntöttvas cső – akkor a betéte kifúrva szilárdan rögzíthetjük azt.

     
16. kép   17. kép   18. kép   19. kép

A lépcsők elkészítésekor a ragasztófelületeket levágtam, mivel a lépcsőkbe is került karton, s így nem volt rájuk szükség (19. kép).

Miután a ragasztásuk megszáradt elővettem az alaplapot. Az alaplapot szintén kétoldalú ragasztószalaggal erősítettem a kartonlapra (20. kép), majd alacsony hőmérsékletű vasalóval egy tiszta ruhán keresztül átvasaltam. A kész épületet ráragasztottam az alaplapra majd helyükre kerültek a lépcsők is (21. kép).

 
20. kép   21. kép

Miután kigyönyörködtük magunkat akár léphetünk is tovább, hisz a kész épületet még kiegészíthetjük például villámhárítóval, Auhagen csatornákkal, Vulcan modell MÁV szabványkerítéssel, vasbetonlábas paddal, Posch-modell féle virágtartóval, mikromodell aknafedéllel, alátétfával, kerekeskúttal vagy épp egy féksaruval. Ha a kész épületet terepasztalra, diorámára szánjuk további kiegészítőket (vízdaru, térhangos, vágányzáró sorompó, stb..) találunk az említett gyártók kínálatában, melyekkel minden ötletünket megvalósíthatjuk. Kellemes kikapcsolódást, jó építést!

 

 

 

Viszonteladók:

Minibox modell webáruház

Vasútmodell-Centrum szaküzlet és webáruház

vasutmodell.com

maxtrain.eu

vasuTTmodell - vasútmodell webáruház

Partnerek:

légi fotózás Pécs
Légi fotózás Pécs

Autó Modell Szalon & Webáruház

NSj Modells

„A PÉCSI GYORS" Vasútmodellező klub

Esztergomi Vasútmodellező Klub

Vándor Vasúttörténeti Kiállítás "Megy a Gőzös"...

Kedvenc oldalak:

Magyarország vasútállomásai és megállóhelyei
Magyarország vasútállomásai és megállóhelyei

egyedi dísztégla készítés
Egyedi dísztégla készítés